پرنتیفیکیشن

من خیلی به این فکر می کنم که چرا نسل من علاقه ای به بچه داشتن ندارند. از بین حدود صد نفر دوستانم شاید سه نفر بچه دارند. این تصمیم خیلی هم بستگی به وضع مالی و موقعیت اجتماعی ندارد. ولی داستان زندگی همه را که می شنوم می بینم که این نتیجه طبیعی بزرگ شدن ماست. گویی ما همه در یک نوانخانه بزرگ و بی پدر و مادر بزرگ شده ایم. آدمهایی بوده اند که ما را بدنیا آورده اند ولی داستانهایی که از بچگی خودم و فامیل یادم هست یا از دوستانم می شنوم با توجه به شناختی که امروز از تحلیل روانشناختی رفتاری دارم به نظر می رسد که همه در یک نوانخانه بزرگ زیر دست یکسری بیمار روانی تشخیص داده نشده بزرگ شده ایم. همه مورد ابیوز قرار گرفته ایم. به بعضی ها فیزیکی تجاوز شده. به بقیه همه تجاوز داءم روانی شده. یک مشکل تجاوز جنسی غیر جسمی هم که داریم که مشکل بیشتر بچه های ایرانی ست. اگر پدر و مادر به شما گفته اند - با خشم یا گریه که هر دو خشونت فاعل یا مفعول است- که بخاطر شما در یک رابطه مانده اند بخاطر شما یک کاری را دارند می کنند و بخاطر شما سرکار می روند یا بخاطر شما زنده اند وگرنه خودشان را می کشتند یا قربانی هستند این مصداق تجاوز است. اگر پدر و مادر شما امروز هم به شما عذاب وجدان می دهند و با زور - گریه یا خشم - از شما پول می گیرند. اگر شما را مسوول جبران زندگی که نداشته اند می کنند. اگر با رفتارشان به شما عذاب وجدان می دهند شما همگی مورد سواستفاده جنسی قرار گرفته اید. ( رفتار پسا -تروما در قربانیان پدر و مادری که بچه را دوست می گیرند دیده می شود). اگر پدر و مادر و فامیل نزدیک (مثلا خاله عمه دایی عمو مادربزرگ- شمارا مجبور کرده اند که ازدواج کنید یا نکنید یک درسی را بخوانید یا نخوانید یک کاری را انتخاب کنید یا نکنید شما قربانی تجاوز و سو استفاده هستید. حالا اگر جرءت دارید یک نفرتان بیایید به من بگویید که شما هیچ گاه تحت سواستفاده پدر و مادر قرار نگرفته اید. همه ما الیور توییستهایی هستیم که توی نوانخانه بزرگی بی پدر و مادر و تحت سو استفاده روحی و جسمی قرار گرفته ایم سالها مکررا و هنوز. برای همین عجیب نیست که نسل من علاقه ای به داشتن بچه ندارند. همه ما پرنتیفاید شده ایم و به زور تبدیل شده ایم به پدر و مادر پدر و مادرمان. ماها پدر و مادریمان را از پنج سالگی کرده ایم. برای همین هم خیلی ها علاقه ای به تکرار آن تجربه ندارند. 

۱ نظر:

ناشناس گفت...

بسیار عالی، دقیقا، و برام جالبه چرا این دیالوگ ها بیشتر در خانواده های متوسط و متوسط به بالا در جریان داره.